img1

Εργασίες μαθητών - Νέα Ελληνικά - Αρχαιογνωσία

καθηγήτρια: Μαρία Μιλτιάδου

1η δραστηριότητα
Mάθημα :NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:
Eνότητα 5η : ΠΌΛΕΜΟΣ ΕΙΡΗΝΗ
Μέρος Δ- δραστηριότητα :Παραγωγή  προφορικού κια γραπτού λόγου.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες ,εκ των οποίιων οι πρώτες δύο ανέλαβαν να βρουν από το διαδίκτυο βίντεος που παρουσίαζαν τις φρικτές συνέπειες του πολέμου και  .Οι δύο επόμενες θα παρουσίαζαν τη φρίκη του πολέμου από την οπτική της λογοτεχνίας και συγκεκριμένα από το πασίγνωστο αντιπολεμικό  βιβλίο "Το ημερολόγιο της Αννας Φρανκ". Οι τελευταίες δύο ομάδες ,αφού πρώτα πήραν συνεντεύξεις από πρόσφυγες καθηγητές συναδέλφους ,παρουσίασαν την κτηνωδία του πολέμου από την οπτική των προσφύγων.Κατόπιν,όλες οι ομάδες  κλήθηκαν  να συγγράψουν  από μία παράγραφο στην οποία θα παρουσίαζαν τις τραγικές συνέπειες του πολέμου.
Ακολούθως, οι συντονιστές των ομάδων,αφού στάθηκαν σε μία γραμμή  αφηγήθηκαν ό,τι έγραψαν όχι σε συνεχή λόγο,αλλά   διακεκομένα,αφούο κάθε αφηγητής διέκοπτε για λίγο το λόγο ,για να συνεχίσει ο επόμενος, ούτως ώστε να προκύψει μία μείξη των όσων είχαν είχαν καταγράψει. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα απαιτούσε  αυτοπεποίθηση,συγκέντρωση,εγρήγορση και καλή μνήμη  για να αποπερατωθεί.(βλέπε βίντεο)

2η δραστηριότητα
Mάθημα: NΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:
Eνότητα 3η: Είμαστε όλοι ίσοι,είμαστε όλοι διαφορετικοί(ρατσισμός)
Μέρος Γ- δραστηριότητα :διδασκαλία κυριολεξίας -μεταφοράς .
Οι μαθητές  κλήθηκαν να γράψουν όλοι μία μεταφορική φράση για την τάξη τους. Κατόπιν χωρίστηκαν σε ομάδες και έπρεπε να συγγράψουν με  τις μεταφορές τους ένα μικρό ποίημα σε μοντέρνα ποίηση με  ελεύθερο στίχο  ή  σε παραδοσιακή.Στη συνέχεια η κάθε ομάδα έπρεπε να επιλέξει ένα τρίστιχο ή τετράστιχο από το ποίημα τους και να το αντιγράψουν σε ένα μικρό χαρτί. Ακολούθησε,  σε κλίμα ενθουσιασμού, η συρραφή των τετράστιχων αυτών και προέκυψε το ποίημα της τάξης στο οποίο κυριαρχούσε η χρήση μεταφορικού λόγου και  χιουμοριστικό ύφος. Μετά από καιρό αποφασίστηκε να "μελοποιηθεί" με μουσική υπόκρουση  από το γνωστό τραγούδι των boney m daddy cool .

 Νεοελληνική Γλώσσα Γ' γυμνασίου, Ενότητα 1 "Ο τόπος μου και οι άνθρωποι".                                        Δραστηριότητα: παραγωγή γραπτού λόγου: διαφημιστικό φυλλάδιο για την πόλη της Λεμεσού.

 ​

 

 

          Στο πλαίσιο του μαθήματος "Νεοελληνική Λογοτεχνία" - Γ' Γυμνασίου, οι μαθητές διδάχτηκαν το ποίημα του Γ.Σεφέρη "Λεπτομέρειες στην Κύπρο" το οποίο αναφερόταν και στις Λαικές Τέχνες του Νησιού.

     

Νεοελληνική Γλώσσα Γ' γυμνασίου, Ενότητα 2 "Γλώσσες και Πολιτισμοί του Κόσμου".                                       

Δραστηριότητα: παραγωγή γραπτού λόγου: Αρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου με τίτλο: Γλωσσομάθεια: κίνδυνοι και προοπτικές για τους νέους της εποχής μας.

Γλωσσομάθεια: oφέλη και κίνδυνοι

Οι σύγχρονες συνθήκες ζωής έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί λόγω της τεράστιας τεχνολογικής και επιστημονικής εξέλιξης, επιβάλλουν τη γλωσσομάθεια, δηλαδή την σπουδή ξένων γλωσσών. Επιπλέον η γλωσσομάθεια, επιβάλλεται ιδιαίτερα σήμερα, λόγω του ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο σε όλους τους τομείς, τον οικονομικό, πολιτιστικό και πολιτικό. Επίσης τα πολλά και σύνθετα προβλήματα σε παγκόσμιο επίπεδο απαιτούν τη συνεργασία όλων των κρατών και των μελών της επιστημονικής κοινότητας. Η άγνοια, λοιπόν ξένων γλωσσών θα αποτελούσε σίγουρα εμπόδιο στην προσπάθεια επίλυσης τους.
Η σημασία της γλωσσομάθεια είναι τεράστια όσον αφορά την μόρφωση και τη πνευματική καλλιέργεια των ανθρώπων. Καταρχήν, μέσω των ξένων γλωσσών ο άνθρωπος μπορεί να διευρύνει τις γνώσεις του καθώς αποκτά πρόσβαση σε ξενόγλωσσα βιβλία, ξένες ταινίες και σε διάφορες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. Έτσι, έχει τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με νέες ιδέες και πολιτισμούς και να μάθει για τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις των διαφόρων λαών. Εκτός των άλλων, με τις ξένες γλώσσες επιτυγχάνεται η επικοινωνία και η γνωριμία με ανθρώπους άλλων χωρών. Αυτό βοηθά τους ανθρώπους να απαλλαγούν από προκαταλήψεις και να σταματήσουν να είναι ρατσιστές. Έτσι, λοιπόν, η γλωσσομάθεια καθιστά δυνατή την ουσιαστική και ειλικρινή γνωριμία των λαών με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται η ειρήνη, η συνεργασία και η αλληλεγγύη μεταξύ των εθνών.
Η γλωσσομάθεια συντελεί στην ψυχαγωγία, την ψυχολογική ευημερία και την επαγγελματική αποκατάσταση των ανθρώπων. Αρχικά, ο άνθρωπος όταν γνωρίζει πολλές γλώσσες νιώθει αυτοπεποίθηση και μπορεί να επικοινωνεί με αλλόγλωσσους χωρίς καμία δυσκολία. Επίσης ο γλωσσομαθής έχει πρόσβαση σε μια μεγάλη ποικιλία τρόπων διασκέδασης. Μπορεί δηλαδή να ακούσει ξένη μουσική, να παρακολουθήσει ξενόγλωσσες συναυλίες ή θεατρικές παραστάσεις. Επιπρόσθετα, ο γλωσσομαθής μπορεί να σταδιοδρομήσει σε επαγγέλματα που χρειάζονται και απαιτούν άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας όπως για παράδειγμα τουριστικός τομέας, εμπορικός ή διπλωματικός. Επίσης έχει την ευκαιρία να αποκτήσει θέσεις εργασίας σε χώρες του εξωτερικού. Εξάλλου έχει τη δυνατότητα να καταρτίζεται μέσα από τη συμμετοχή του σε συνέδρια και σεμινάρια.
Σε ορισμένες περιπτώσεις η γλωσσομάθεια εγκυμονεί κινδύνους. Αυτό συμβαίνει όταν οδηγούμαστε σε γλωσσική εξάρτηση δηλαδή σε άκριτη υιοθέτηση ξένων λέξεων τις οποίες δεν αφομοιώνουμε όπως για παράδειγμα οι λέξεις ασανσέρ, παρκινγκ, κομπιούτερ. Επίσης  η χρήση των greeklish περιορίζουν τη συνθετική ικανότητα στη παραγωγή λόγου και εμποδίζουν την ανάπτυξη κριτικής σκέψη. Εκτός των άλλων, το επικοινωνιακό μας περιβάλλον κατακλύζεται από ξένη κουλτούρα αφού η τηλεόραση, η μουσική, το διαδίκτυο και τα καταναλωτικά αγαθά επιβάλλουν την αγγλική γλώσσα. Σε αυτή τη περίπτωση αλλοτριώνεται η παράδοσή μας, αφού συχνά η γλωσσομάθεια οδηγεί σε ξενομανία. Τελικά, η κακή χρήση της γλωσσομάθειας διευκολύνει τον πολιτιστικό επεκτατισμό των οικονομικά εύρωστων κρατών σε βάρος των ασθενέστερων.
Συμπερασματικά, για να περιορίσουμε τους κινδύνους που εγκυμονεί η γλωσσομάθεια είναι σημαντικό να γίνεται σωστή διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, ώστε ο νέος να αντιληφθεί την αξία της, τον πλούτο της και τις πολλαπλές δυνατότητες που αυτή προσφέρει. Από την άλλη είναι αναγκαίο οι νέοι να έχουν μια κριτική στάση ώστε να μην δέχονται άκριτα αλλότρια γλωσσικά και πολιτιστικά στοιχεία και να μην οδηγούμαστε στην ξενομανία.
                                                                                                   

Χριστόδουλος Πέτρου Γ΄7

ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ-ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ

Στη σημερινή εποχή του τεχνολογικού και επιστημονικού θαύματος, η γλωσσομάθεια θεωρείται εξαιρετικά αναγκαία και σημαντική. Η γλωσσομάθεια λοιπόν, ιδιαίτερα σήμερα, επιβάλλεται λόγω του ανταγωνισμού σε όλους τους τον οικονομικό, τον πολιτιστικό και πολιτικό. Επίσης η εκμηδένηση των αποστάσεων λόγω της ανάπτυξης των μέσων επικοινωνίας όπως το τηλέφωνο και το διαδίχτυο καθιστά την μελέτη ξένων γλωσσών ανάγκη αναπόδραστη για τον σύγχρονο άνθρωπο. Εκτός των άλλων, η ανάπτυξη της τεχνολογίας και των επιστημόνων καθιστά απαραίτητη την συνεργασία σε διεπιστημονικό επίπεδο στην οποία συμβάλλει καθοριστικά η γνώση και η χρήση ξένων γλωσσών.
Η γνώση ξένων γλωσσών διευρύνει τους πνευματικόυς ορίζοντες των ανθρώπων και βοηθά στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Καταρχήν μέσω της γλωσσομάθειας ο άνθρωπος μπορεί να αυξήσει τις γνώσεις του και να οδηγηθεί σε μια σφαιρική γνώση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχει την ευκαιρία να μαθαίνει σε βάθος την ιδιοσυστασία ξένων λαών και να γνωρίσει τις νέες ιδέες, νοοτροπίες και πολιτισμούς των λαών που μελετά. Επίσης η γνώση ξένων γλωσσών δίνει στον άνθρωπο την δυνατότητα να μπει σε διεθνή ξένα πανεπιστήμια και να καταρτίζεται μέσα από τη συμμετοχή του σε συνέδρια ή σεμινάρια. Τέλος ο γλωσσομαθής μπορεί να σταδιοδρομήσει σε επαγγέλματα που χρειάζονται και απαιτούν άριστη γνώση μιας γλώσσας έχοντας ακόμη και την ευκαιρία να κατακτήσει θέσεις εργασίας στο εξωτερικό. Καταλήγωντας η γλωσσομάθεια προσφέρει πολλές ωφέλειες στη ζωή του ανθρώπου.
Εκτός από αυτά που προαναφέρθηκαν η γλωσσομάθεια ευνοεί την επικοινωνία των ανθρώπων και την αντικειμενική ενημέρωση τους. Σήμερα ζούμε σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες και ερχόμαστε σε επαφή με ξένους λαούς συχνότερα. Έτσι ο γλωσσομαθής μπορεί να επικοινωνεί με ξένους λαούς και να μαθαίνει για την ιστορία, την νοοτροπία, τον πολιτισμό και τις αντιλήψεις  τους. Με αυτόν τον τρόπο θα απαλλαγεί από ρατσιστικές προκαταλήψεις και θα επιτευχθεί ειρήνη, αλληλεγγύη και συνεργασία μεταξύ ανθρώπων που προέρχονται από ξένες χώρες. Επιπρόσθετα ο γλωσσομαθής μπορεί να ενημερώνεται για διεθνή γεγονότα μέσα από ξένα μαζικής ενημέρωσης . Η πρόσβαση σε μεγάλη ποικοιλία μέσων μαζικής ενημέρωσης όπως σε ξένα κανάλια και ξένες ενημερωτικές ιστοσελίδες βοηθά στην διασταύρωση των πληροφοριών ούτος ώστε να αποκτήσει πιο σφαιρική και αντικειμενική εικόνα. Άρα η γλωσσομάθεια έχει μεγάλη αξία για τον κόσμο σε πολλούς τομείς.
Παρόλα αυτά, σε ορισμένες περιπτώσεις η γλωσσομάθεια κρύβει κάποιους κινδύνους. Καταρχήν, η κυριαρχία της αγγλικής γλώσσας βοηθά στην άκριτη υιοθέτηση ξένων λέξεων στην ελληνική, στις οποίες πολλές φορές προσθέτουμε ελληνικές καταλήξεις δημιουργόντας λεκτικά τερατουργήματα. Επίσης η εκτεταμένη χρήση των greeklish κυρίως από τους νέους κωδικοποιεί τη σκέψη, περιορίζεται η ικανότητα στην παραγωγή λόγου καθώς και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Σημαντικό ρόλο στην αλλοίωση της γλώσσας παίζει και η ξενομανία δηλαδή η απομάκρυνση από τον πολιτισμό μας και ο μημητισμός ξένων προτύπων και τρόπων ζωής γιατί με αυτόν τον τρόπο νιώθουν περισσότερο αποδεκτοί και ασφαλής. Καταλήγοντας η γλωσσομάθεια εκτός από ωφέλειες κρύβει σοβαρούς κινδύνους όπου πρέπει να περιοριστούν.
Συμπερασματικά η γλωσσομάθεια είναι σημαντική για τον σύγχρονο άνθρωπο αλλά για να περιοριστούν οι κινδύνοι που κρύβει πρέπει να διαφυλάξουμε την εθνική μας γλώσσα.Στα σχολεία λοιπόν καλό θα ήταν  να εφαρμοστεί σωστή παιδεία για να κατανοήσει ο καθένας μας την αξία του πολιτισμού και της γλώσσας μας. Από την άλλη οι νέοι πρέπει να υιοθετήσουν κριτική στάση, ώστε να δέχονται με φειδώ την σύζευξη του εγχώριου στοιχείου με ό,τι αλλότριο στοιχείο υιοθετείται.

Πέτρου Μαγδαληνή Γ΄7

Ενότητα 3η «Είμαστε όλοι ίσοι, είμαστε όλοι διαφορετικοί» (Ρατσισμός)
Παραγωγή γραπτού λόγου: Αίτια και συνέπειες ρατσισμού.


Έντιμε κύριε Υπουργέ,
Αξιότιμε κύριε Διευθυντή,
Αγαπητοί Καθηγητές, Καθηγήτριες, Γονείς, Συμμαθητές και Συμμαθήτριες

     Συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ με αφορμή το περιστατικό που συνέβη στο σχολείο μας, για να συζητήσουμε το θέμα του ρατσισμού. Ρατσισμός είναι η μεροληπτική, επιθετική και βίαιη συμπεριφορά σε βάρος κάποιον ατόμων ή λαών με διαφορετικά φυσικά  και πολιτισμικά χαρακτηριστικά . Μολονότι , η ισότητα άλλων είναι κατοχυρωμένη συνταγματικά , τα ρατσιστικά φαινόμενα αυξάνονται ανησυχητικά την σύγχρονη εποχή . Πιο κάτω θα αναλύσω  τα αίτια του ρατσισμού αλλά και τις συνέπειες του.
     Τα φαινόμενα του ρατσισμού δεν είναι καινούργια αντίθετα είναι παρόν σε όλες τις φάσεις της ιστορίας της ανθρωπότητας. Αρκεί να θυμηθούμε κάποια πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα από την ιστορία, όπως οι δούλοι στην αρχαιότητα που θεωρούνται πράγμα και οι Σπαρτιάτες που έριχναν στον καιάδα τα ανάπηρα καχεκτικά παιδιά. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα ρατσισμού είναι το ολοκαύτωμα των Εβραίων από τον Χίτλερ κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου.
     Αναμφίβολα, όλοι πρέπει να κατανοήσουμε γιατί οι άνθρωποι γίνονται ρατσιστές . Καταρχήν ένα αίτιο είναι τα λανθασμένα πρότυπα και αντιλήψεις , δηλαδή οι προκαταλήψεις μέσω του σχολείου , ΜΜΕ και της οικογένειας που οδηγούν στην εκδήλωση ρατσιστικών συμπεριφορών. Επίσης ακόμη ένα αίτιο του ρατσισμού είναι οι κοινωνικοικονομικές συνθήκες δηλαδή σε περιόδους οικονομικών κρίσεων , διεθνών ανακατατάξεων και ανταγωνιστικών ανισοτήτων χάνονται οι αξίες και επικρατεί  η ανηθικότητα και η εκμετάλλευση των αδύνατων κοινωνικών ομάδων . Τέλος ο ρατσισμός προέρχεται από την ξενοφοβία και τον εθνικισμό, όταν κυριαρχεί το συναίσθημα της ανωτερότητας, η μη αποδοχή της διαφορετικότητας των άλλων λαών και όταν γίνονται διακρίσεις ανάμεσα στο εμείς και στο εσείς. Καταλήγοντας, τα αίτια του ρατσισμού είναι ποικίλα και πολύμορφα.
     Οι συνέπειες του ρατσισμού είναι πολύ αρνητικές για το άτομο. Καταρχήν,  κυριαρχεί στους ανθρώπους ο φόβος, η καχυποψία, η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια. Τα άτομα κλείνονται στον εαυτό τους με αποτέλεσμα να βιώνουν απελπισία, απαισιοδοξία και απογοήτευση. Πολλές φορές μπορεί να αντιδράσουν με εκδικητικότητα καταφεύγοντας στην εγκληματικότητα. Από την άλλη οι θύτες παραμένουν προσηλωμένοι σε αντιλήψεις και σε λανθασμένα πρότυπα και απομονώνονται με αποτέλεσμα την πνευματική τους στασιμότητα. Σε τέτοιου είδους κοινωνία τα άτομα απεμπολούν τις αξίες και τα ιδανικά, συνεπώς δεν διστάζουν να εκμεταλλευτούν τους συνανθρώπους τους για να εξυπηρετήσουν τα ατομικά τους συμφέροντα. Άρα οι συνέπειες του ρατσισμού είναι καταστροφικές τόσο για τους θύτες όσο και για τα θύματα.
    Όχι μόνο σε ατομικό επίπεδο, αλλά και σε κοινωνικό ο ρατσισμός έχει τραγικές επιπτώσεις. Καταρχήν, η εκμετάλλευση του δυνατού από τον αδύνατο οδηγεί σε ανεργία και φτώχεια λόγω των διακρίσεων που γίνονται από τους εργοδότες. Επίσης οι κοινωνικές ανισότητες και η επικράτηση του δικαίου του ισχυρότερου μπορεί να προκαλέσει κοινωνικά προβλήματα όπως η βία, η τρομοκρατία, η εγκληματικότητα ακόμα και πολέμους. Επιπρόσθετα παρεμποδίζεται η συνεργασία, η αλληλεγγύη και η φιλία που αποτελούν παράγοντες προόδου και δημιουργίας. Οι άνθρωποι δεν συνεργάζονται αρμονικά ώστε να συντελούν στην οικονομική πρόοδο και ανάπτυξη της χώρας. Τέλος υπονομεύεται η δημοκρατία, επειδή κυριαρχεί η ανηθικότητα και η περιφρόνηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Έτσι, πολύ εύκολα μπορούν να επιβληθούν αυταρχικά καθεστώτα. Επομένως οι επιπτώσεις  του ρατσισμού οδηγούν τα άτομα και την κοινωνία στον όλεθρο.
     Συνοψίζοντας, το φαινόμενο του ρατσισμού είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας, γι’ αυτό πρέπει όλοι να ενεργοποιηθούμε σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο για την εξάλειψή του. Μόνο λοιπόν με την ανοχή στη διαφορετικότητα θα παγιωθεί η ασφάλεια, η συνεργασία και η επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, στοιχεία που θα κατοχυρώσουν την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία.
Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας.
                                                                                                                                                               Μαγδαληνή Πέτρου Γ΄7